Station en stationsomgeving

Station Almere Centrum

Station Almere Centrum en het omliggende gebied zijn de afgelopen jaren grondig gerenoveerd. Met het oog op de ontwikkelingen van Almere is het gebied getransformeerd tot een veilige en aantrekkelijke entree voor de stad en ov-knooppunt voor de regio.

Visitekaartje van Almere

Station Almere Centrum is het grootste intercitystation aan de Flevolijn. Het is een belangrijk knooppunt in het openbaarvervoernetwerk van de regio. Maar het station uit 1987 en het omliggende Stationskwartier waren verouderd en pasten niet bij de groei van het aantal reizigers en de ontwikkeling van de stad. Het Station en stationsomgeving is nu een aantrekkelijke plek in de stad om te wonen, werken, studeren, ondernemen en verblijven. Het gebied is het visitekaartje van de stad.

Wat hebben we gedaan?

In mei 2019 heeft de gemeenteraad van Almere ingestemd met het voorstel om het station en omgeving door te ontwikkelen tot een belangrijk entreegebied van Almere en de regio.

Samen met partners is hard gewerkt om een vernieuwd stationscomplex te realiseren waar reizigers zich veilig voelen en hun fiets makkelijk kunnen parkeren.

Ja, station Almere 35 jaar geleden gebouwd en was wel toe aan een opknapbeurt.

En wat je nu ziet is een lichte, moderne OV-terminal, zou ik willen zeggen, waar trein en bus en fiets bij elkaar komt.

Fantastisch en klaar voor de toekomst.

Irma en ik hebben een kleine primeur want de stationsbarometer die wordt eigenlijk later pas gepubliceerd maar maar wij mogen al iets vertellen namelijk over de ranking van station Almere Centrum.

Het was een algemeen klantenoordeel, 6,1 en het wordt 6,8.

Wat is er allemaal gebeurd op het station?

Nou, vooral belangrijk dat we om ons heen kijken.

Je hebt ook al even iets gezegd en wat natuurlijk eigenlijk het allerbelangrijkste is zoals de ruimte die gecreëerd is, het geeft een enorm gevoel van ruimte, licht, overzicht.

Het aanbod van het station is ook verbreed.

Dus niet alleen het station is verbreed maar ook het aanbod.

Dat is ín het station.

Hier om de hoek vooral ook met glas en veel verlichting de fietsenstallingen, jij noemde al 3500.

Daarbinnen zit natuurlijk ook nog OV-fietsen daarvan hebben we het aanbod verdubbeld en ook hier is de piano weer terug dus die gaan we hopelijk straks horen en ik weet zeker het klantoordeel gaat door het dak.

Het is een enorme belangrijke ontwikkeling en zeker in de ontwikkeling die het centrum als geheel doormaakt.

We zijn heel veel bezig met het centrum.

Wat vroeger echt een winkelcentrum was en nu steeds meer een binnenstad wordt waar het station natuurlijk een prominente plek inneemt.

De vergroening werd al genoemd en dat doen we eigenlijk door het hele stadscentrum.

Dus rond het station is veel vergroend maar helemaal tot aan het Weerwater zijn we bezig met groener maken van die pleinen.

Dat is fijner voor de mensen die hier komen want het is fijner om er te verblijven en het betekent ook dat mensen langer blijven, dat is ook weer fijn voor de ondernemers want er wordt dan toch vaak net wat meer uitgegeven en er is cultuur toegevoegd.

Dus je ziet verschillende kunst in de openbare buitenruimte aan het station dus in die zin, er gebeurt ontzettend veel, allemaal dingen om het hier leuker te maken, aangenamer te maken voor zowel de inwoners als de bezoekers.

Toen hebben we met elkaar afgesproken we gaan investeren in de stad want de stad heeft een enorme groeiopgave, dat moet uiteindelijk van duizend inwoners moet het naar en misschien wel duizend inwoners gaan groeien en dat betekent heel veel ontwikkeling voor de stad en dan moet je de stad toekomstbestendig maken.

En dat gaat gewoon hartstikke goed.

Het stadshart wordt opgeknapt, de wethouder had het er al over, het station knappen wij op.

We zijn met allerlei investeringen bezig voor de toekomst en dit station is ontzettend belangrijk want we zitten in de regio, we worden steeds drukker en dan weet je gewoon als je heel veel mensen bij elkaar hebt dat je goede OV-verbindingen nodig hebt en dan is dit station is het eerste grote station in Flevoland, de poort richting de rest van Flevoland.

Voor Almere is het echt fantastisch nieuws dat het station nu ook echt klaar is, het nieuwe station.

Dat we hier samen met de partners, met ProRail, met de NS, met de provincie stappen hebben gezet.

Elke dag zijn er duizenden Almeerders die hier in de ochtend, in de middag, in de avond komen.

Voor wie dit het eerste is als ze weer voet aan de grond zetten in hun eigen stad waar ze binnen lopen en het ziet er gewoon echt veel mooier uit.

En al die duizenden Almeerders hebben daar heel veel plezier van en ik denk vooral aan die reizigers vandaag en wat het voor hen betekent en daar zijn wij als stadsbestuur heel erg blij mee.

En het worden er alleen maar meer.

Want we willen in dit decennium duizend woningen bijbouwen in Almere.

Dat is nog al wat.

Waarvan ongeveer één vijfde deel hier rondom het station.

Dus er zijn een heleboel meer Almeerders die ook nog gaan profiteren van alle stappen die hier gezet zijn en ik vind dat, naar onze partners toe, maar vooral naar al die mensen die hier zo hard aan gewerkt hebben, die echt de bouw gedaan hebben, echt een heel groot compliment waard.

Op het prachtige, nieuwe station.

Proost.

Het stationsgebied is meer en meer een aantrekkelijke entree van de stad met woningen, meer groen en verschillende plekken waar mensen kunnen zitten. De barrière tussen de noordzijde en de zuidzijde is opgeheven door de tegelvloer die is doorgetrokken. Door de toegankelijke uitstraling is het een geïntegreerd onderdeel van het centrum geworden.

Zowel het Stationsplein als het Mandelaplein hebben een aantrekkelijke uitstraling gekregen met groen en zitjes, waar je langer blijft dan je van plan was. Beide pleinen hebben een kleurrijk kunstwerk gekregen. Het Mandelaplein heeft het lichtkunstwerk ‘Kunstwerk-Almere’ van kunstenaar Geert Mul, een fantasierijke verbeelding hoe de stad er onder water uit ziet. Aan de zijde van het Stationsplein hangt een lichtkunstwerk van Iwan Smit. Beide kunstwerken zijn onderdeel van de Zeegroene Loper, de kunstroute vanaf het station tot aan het Weerwater. De pleinen vormen een mooie overgang naar de winkels, scholen, kantoren en uitgaansgelegenheden in de binnenstad.

Dit project is uitgevoerd in samenwerking met gemeente Almere, provincie Flevoland, NS en ProRail.