Hart van de Stad

Met zijn groene oevers, strandjes en sportieve mogelijkheden is het Weerwater nu al een plek waar Almeerders graag recreëren. Deze unieke plek midden in het centrum van Almere willen we dé plek maken waar Almeerders en bezoekers komen om te sporten, te ontspannen en elkaar te ontmoeten.

Het Weerwater en de omgeving maken we hiervoor nog aantrekkelijker. Een recreatieve track om het Weerwater heen is grotendeels aangelegd. De zuidoever zal in 2021 klaar zijn. De Esplanade is veranderd in een groen plein en de bouw van de Weerwaterbrug is in volle gang.

De komende jaren werken we verder aan het Rondje Weerwater. Er komen aanlegsteigers voor een vaarverbinding tussen Esplanade en Floriade Expo 2022. De Esplanade aan de kant van het water krijgt een opknapbeurt. We maken de oevers nog prettiger om te verblijven en zorgen voor aantrekkelijke activiteiten en evenementen in het hele gebied. Dit alles doen we in samenwerking met bewoners, ondernemers en onze centrumpartners.

Bron: ECHO urban design – Joep van Aert

Werk aan Esplanade gaat verder

Eind 2020 zijn de hekken rondom de Esplanade weggehaald. Helaas zonder feestelijke opening, maar Almeerders en bezoekers genoten er volop van de mooie nazomer.

In 2021 gaan we verder met de waterzijde van de Esplanade. Er komt een horecapaviljoen, we breiden het aantal aanlegsteigers uit en we buigen ons over het ontwerp van de waterkant. We verwachten dat het horecapaviljoen voor de zomer gereed is. In oktober starten we met de waterzijde van de Esplanade en het bouwen van de aanlegsteigers.

Vanaf juni 2021 vaart de watertaxi weer vanaf de Esplanade naar het Preview Centre Floriade Expo 2022. Kijk voor meer informatie op www.floriade.com.

Weerwaterbrug

De Weerwaterbrug verbindt straks het Lumièrepark met de toekomstige Floriadewijk. Ook deze brug hoort bij het Rondje Weerwater.

Slingerende vorm
De brug is meer dan een verbinding van de ene naar de andere kant. De architect heeft zich laten inspireren door de natuur en haar vloeiende vormen. Dat zie je aan de slingerende vorm van de brug, de elegante brugdekconstructie met verblijfsplekken en de sierlijke pilaren. Niet voor niets is deze brug gekozen door de Almeerders.

Duurzame brug
Het is ook een duurzame brug. De stevige constructie vraagt om weinig onderhoud en veroudert op een mooie manier. Daarnaast is de leuning gemaakt van duurzaam bamboe. Aan de kant van het Lumièrestrand komen planten en een zonne-pergola die de energie opwekt voor de verlichting op de brug.

Volg de bouw
Vanaf het Lumièrestrand komen er aan de zijkant van de brug terrassen. In het ontwerp van Rondje Weerwater is aan het Lumièrestrand een boulevardzone aan het strand bedacht. De boulevard loopt door over het talud van de brug. In de zomer van 2021 levert Strukton de nieuwe Weerwaterbrug op. Volg de bouw van de brug van minuut tot minuut op almere.nl/brugweerwater.

‘Puin’, een echte Almeerse brug
De grote Weerwaterbrug is niet de enige brug die het Rondje Weerwater verbindt. In augustus 2020 is gestart met de bouw van de fiets- en voetbrug ‘Rondje Weerwater’ op het Floriade park. De brug wordt onder meer gemaakt van cementloos beton (ook wel geopolymeerbeton genoemd) waarin stedelijke reststromen, vanuit de recycle-perrons, stadsreiniging en het openbare gebied van Almere worden verwerkt. Om deze reden heeft de brug de toepasselijke bijnaam ‘Puin’ gekregen. Het cementloze beton wordt gemaakt door de Theo Pouw groep in samenwerking met recyclingmaatschappij Cirwinn in Almere. Wat betekent dat deze volledig Almeerse brug wordt gemaakt van Almeers puin, door een Almeerse aannemer en Almeerse architect op Almeerse grond. Puin is een van de bruggen van het sleutelproject Bruggencampus Flevoland-Floriade. Dit is de praktijkomgeving voor ontwikkeling en toepassing van innovatieve en circulaire bruggen.

Meer weten over de andere sleutelprojecten van programmalijn Hart van de Stad? Kijk op de pagina’s van Station en stationsomgevingVersterken Almere Centrum en Floriade