Almere is Evenementenstad van het Jaar

Kunstwerk Absorbed by Light toont verlichte personen op een bankje die naar hun telefoonscherm kijken.

Foto: Het lichtkunstfestival Alluminous is een voorbeeld van een nieuw evenement in 2022

Almere heeft de Nationale Evenementenprijs van de Stichting Nationale Evenementenprijzen gewonnen. Wethouder Maaike Veeningen van de Gemeente Almere en directeur Nik Smit van Almere City Marketing namen de prijs in ontvangst tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Alkmaar. Het was voor het eerst sinds 2019 dat de titel kon worden uitgereikt.

“Twee jaar geleden begonnen we met één gezamenlijke ambitie. We wilden dat de stad en haar inwoners na twee jaar corona maximaal zouden genieten van een speciaal themajaar in 2022,” legt Maaike Veeningen, wethouder Economische ontwikkeling, Hoger onderwijs, Sport, Inclusie en diversiteit uit. “Het heeft ervoor gezorgd dat partijen als de Ondernemersvereniging in Almere Centrum, Almere City Marketing, de BIZ in Almere Haven en Almere Buiten, vele culturele en sportieve partners en andere bedrijven in de stad samen met de Gemeente Almere nauw hebben samengewerkt om een geweldig evenementenprogramma voor al onze inwoners en bezoekers van onze mooie stad neer te zetten.”

Zo ontstond een uniek programma met veel bijzondere en nieuwe evenementen. “In totaal stonden er vorig jaar ruim 235 evenementen op de kalender,” licht Nik Smit, directeur van Almere City Marketing, toe. “Het heeft de eventportfolio van Almere echt verrijkt voor nu én de toekomst. We creëerden in diverse programmatafels, kernteams en commissies evenementen als Almere Floats, Lichtkunstfestival Alluminous, Connecting Cultures, Urban City Games, Zomer in Haven en Uitfestivals in Centrum, Buiten en Haven.”

Het grootste deel van deze evenementen komt in 2023 terug. Een terugblik op het evenementenjaar 2022 staat op de website van Visit Almere.

Juryrapport

“Hoe kon Almere – met de komst van Floriade Expo – er voor de stad (en haar inwoners) het maximale uithalen qua evenementen? Vanuit die ambitie ontstond tussen april en oktober een 180-dagen programma waarbij veel nieuwe evenementen werden georganiseerd. Zo benadrukte men de relatie tussen Floriade en de stad én investeerde men in de toekomst. Men liet zich niet van de wijs brengen van de negatieve aandacht die dat evenement zelf kreeg. Sterker nog, ze zijn er in geslaagd onderdelen van het 180-dagen programma blijvend op de agenda te krijgen. Ook is er ontdekt hoeveel talent de stad en haar inwoners te bieden heeft, dit zorgde voor een breder publieksbereik waarbij de stadsdelen werden betrokken. De jury waardeert de weldoordachte inzet van Almere, met name in een post-coronajaar, enorm en is erg benieuwd naar de lange termijneffecten en hoopt dat dit een structurele impact op het evenementenaanbod van Almere en haar evenementenbeleid zal hebben.”