Groen en Waterrijk

In Almere zijn groen en water altijd dichtbij. Het omringende landschap met bossen en wetlands reikt, via parken en grachten, tot in het hart van de stad. Het is een wezenlijk onderdeel van de identiteit van de stad. Maar deze kwaliteit is geen vanzelfsprekendheid: het netwerk van groen, water en natuur staat onder druk door de grote woningbouw-opgave, klimaatverandering en afnemende biodiversiteit.

In het programma Groen Blauw werken we aan het (behouden en) versterken van de groene en waterrijke identiteit van Almere. Daarbij zetten we communicatie in om meer bekendheid te geven aan de groene en blauwe gebieden in Almere. We willen het bewustzijn over en de betrokkenheid bij de waarde van groen en water als natuurlijk kapitaal voor de stad te vergroten. En daarnaast het gebruik van groen en water in de stad stimuleren.

De groenblauwe kaart

Het bijzondere van Almere is dat de grachten, parken en bossen een netwerk vormen. Ze staan met elkaar in verbinding, zowel voor mensen als dieren. Het bevat paden om over te fietsen, wandelen en zelfs varen. En ook dieren zoals bevers of reeën kunnen zich door het netwerk verplaatsen om voedsel of een schuilplaats te vinden. Maar hoe kan je dat laten zien? Het antwoord ligt voor de hand en is tegelijkertijd verrassend, met een stadsplattegrond. Maar dan wel één met alleen groene plekken, water én alle natuur in de omgeving: de groenblauwe kaart van Almere.

Het is een prachtige papieren kaart met een grootte van ongeveer 1 m2. Uitgevouwen geeft de kaart een compleet overzicht van de natuur in en om Almere; de parken, (binnen)tuinen, natuurspeeltuinen, voedselbossen, grachten, meren, polders en bossen. Op de achterkant van de kaart staat allerlei informatie over bijzondere bomen, gezondheid en het ontstaan van Almere. Het nodigt de mensen uit om de gebieden te verkennen, de gebruiksmogelijkheden te ontdekken en zelf een bijdrage aan de natuur te leveren. Door de bijzondere druktechniek en vormgeving is het ook cartografisch een bijzonderheid.

Onze partners

De kaart is samen met Nature Desks gemaakt en is verschenen in de reeks Urban Nature kaarten. Ze is tot stand gekomen in samenwerking met diverse partners; Staatsbosbeheer, het Flevolandschap, Provincie Flevoland, Zuiderzeeland, Stad & Natuur Almere, IVN, Aeres, Almere City Marketing en NS. Met alle partners nodigen we mensen uit om met de kaart in de hand op ontdekkingsreis te gaan.

Voor wie

De kaart is bedoeld voor iedereen die woont, werkt of op bezoek is in Almere of gewoon houdt van Almere en/of cartografie. Tegelijkertijd zien we het ook als een instrument richting beleidsmakers en professionals. Voor scholen kan de kaart een rol hebben als lesmateriaal. En tenslotte kan de kaart ook als promotiemateriaal worden ingezet bij grote events of bezoeken aan Almere door (internationale) delegaties.

Presentatie en exposure

De kaart is afgelopen jaar op een mooie lentedag in mei met een programma met diverse sprekers gepresenteerd, waarbij wethouder Jesse Luijendijk, samen met andere ambassadeurs van de kaart, als eerste een exemplaar van de kaart mocht ontvangen. Hierbij waren diverse gebiedspartners en andere bij het groen betrokken professionals en vrijwilligers aanwezig. Ook daarna heeft de kaart regelmatig in de schijnwerpers gestaan met reclameposters, artikelen en via de verschillende communicatiekanalen van de gemeente en de partners. De kaart is te koop op diverse plekken in de stad, zoals het VVV Almere, boekhandel Stumpel en op Stadslandgoed de Kemphaan via Stad & Natuur. Daarnaast is de kaart online te koop via de online shop van Urban Nature.

Komend jaar zullen we de kaart opnieuw gebruiken om de gebruiksmogelijkheden en waarde van groen in de stad onder de aandacht te brengen.

Meer weten over de sleutelprojecten van programmalijn Groen en Waterrijk? Kijk op de pagina’s van Almeerderhout, Ecologische verbindingen, Excellente groene en gezonde leefomgeving en Eemvallei.